10 نوامبر

عفونت لثه

عفونت لثه در مراحل اولیه به صورت التهاب در ناحیه لثه و کناره ها ی دندان بروز می کند. التهاب لثه (Gingivitis) به التهاب و تورم قابل برگشتی اتلاق می شود که منجر به تورم و خونریزی لثه اطراف دندان می گردد. نفوذ باکتری ها از ناحیه طوق دندان به سمت ریشه، منجر به ایجاد پاکت و یا حفره عفونی در اطراف دندان می شود. وجود این کیست ها بر روی لثه باعث بروز عفونت لثه می شود.

عفونت-لثه

عوارض عفونت لثه

این عارضه در مراحل اولیه به التهاب لثه معروف است که با رعایت بهداشت فردی، مسواک زدن به صورت روزانه و مراجعه به موقع ( هر شش ماه یکبار) به دندانپزشک به منظور جرم گیری می توان تا حد زیادی از ایجاد باکتری در اطراف دندان جلوگیری کرد. در صورت عدم درمان مناسب و به موقع در مرحله بعدی و نفوذ باکتری ها به عمق لثه و اطراف دندان، باکتری ها در داخل دندان و استخوان حمایت کننده آن نفوذ بیش تری پیدا می کنند و باعث تخریب آن ها می شوند. پاکت های به وجود آمده در اطراف دندان در این مرحله با خونریزی و درد همراه می شوند. این پاکت ها غیر قابل بازگشت بوده و در صورت مراجعه به دندانپزشک می بایست عمل جراحی به منظور حذف این کیست ها صورت پذیرد. این در حالی است که با مسواک زدن و جرم گیری می توان خطر ابتلا به این کیست های عفونی را به صفر رساند. جرم گیری دندان درمانی است که با حذف جرم و عامل التهاب لثه، منجر به بازگشت دندان به حالت اولیه اش می گردد. باقی ماندن پلاک های دندانی که از مواد غذایی و باکتری ها تشکیل شده اند، منجر به التهاب ، تورم و خونریزی لثه می گردد.

نفوذ باکتری ها از ناحیه طوق دندان به سمت ریشه، منجر به ایجاد پاکت و یا حفره عفونی در اطراف دندان می شود. دندانپزشکی بهبد کلینیک دندانپزشکی در کرج میباشد که دارای تجهیزات پیشرفته و به روزی است. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های ۰۲۶۳۲۲۱۹۰۵۲ تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید .

علائم عفونت لثه

عفونت لثه همانند هر عارضه دیگری با علائم وهشدارهای اولیه همراه می باشد که به محض مشاهده آن ها می بایست به یک کلینیک دندانپزشکی مراجعه نمایید. از جمله علائم عفونت لثه می توان به عوامل ذیل اشاره کرد:

1. درد و خونریزی در هنگام استفاده از نخ دندان
  2. خونریزی درهنگام استفاده از مسواک
  3. پاکت و کیست های بر آمده و متورم در کناره و بالای دندان ها

عفونت لثه در بارداری

در صورت خونریزی در هنگام مسواک زدن می بایست به دندانپزشک مجرب مراجعه کرده و حتماً از باردار بودن خود او را مطلع گردانید. زیرا در هنگام بارداری افزایش سطح هورمون پروژسترون در بدن مادر باعث نرم شدن لثه ها و خونریزی در هنگام مسواک زدن می گردد. این خونریزی سبب عفونت در ناحیه لثه ها و ایجاد باکتری در آن ناحیه می شود. این باکتری از طریق خون مادر، خود را به نزدیکی جفت رسانده و در آنجا سبب التهاب و در نهایت گشاد شدن رحم و انقباضات زود هنگام می شود. انقباضات زودهنگام در صورت عدم رسیدگی موجب سقط جنین می شود. بنابراین در صورتی که به سلامتی خود و جنینتان اهمیت می دهید، عفونت لثه در هنگام بارداری را جدی بگیرید.