۰۲ آبان

بیماری های لثه

بیماری های لثه باعث التهاب و گاهی اوقات از دست دادن دندان های فرد می شود بیماری های لثه جنبه ی ارثی و محیطی دارند که جنبه های ارثی معمولا قابل کنترل  نیستند ولی با رعایت جنبه های محیطی می توان آن ها را کاهش داد. مهمترین شیوه ی درمانی بیماری های لثه رعایت بهداشت است برای همین در ابتدا برای بیمار جرم گیری انجام می شود ممکن است در مراحل بعدی نیاز به جراحی  لثه هم پیدا کند.

برای آشنایی با انواع بیماری های لثه ، روش های درمانی و راه های تشخیص آن ادامه ی مقاله را مطالعه کنید.

بیماری-های-لثه

پلاک دندان

لایه ی چسبناک بدون رنگ و نازکی از باکتری و(Dental Plaque)پلاک ها و میکروب ها هستند که در سطح دندان دیده می شوند و اگر با مسواک برطرف نشوند باعث تشکیل جرم در دندان می شود با تجمع مواد غذایی بر روی پلاک ها رسوبات سخت و معدنی به وجود می آیند و تسکیل جرم می دهد سطح جرم زبر است و باعث می شود سطوح بعدی پلاک و جرم ها روی آن نشست پیدا کند.

انواع بیماری های لثه

بیماری لثه های مهاجم که معمولا در سنین پایین تر حدود ۲۰ سالگی رخ می دهد و بیماری های لثه ی مزمن که در سنین بالاتر رخ می دهد و شایع تر است این بیماری در صورتی که درمان نشود منجر به از بین رفتن دندان ها می شود.

بیماری های  لثه سه مرحله دارد:

1. در مرحله ی اول لثه ها به صورت خفیفی ملتهب یا قرمز می شوند.

۲٫ در مرحله ی بعد لثه ها از روی سطوح دندانی کنار می روند و به باکتری ها این اجازه را می دهند که منجر به عفونت در بافت نگه دارنده ی دندان شوند و این عفونت در ادامه می تواند استخوان را هم درگیر کند.در این مرحله بافت نگه دارنده و استخوان ها تخریب شده است و دندان ها شل می شوند و امکان دارد از دست برود اگر بیماری لثه زود تشخیص داده شود ممکن است قابل برگشت باشد.

پس اگر بیماری لثه همراه با التهاب و خونریزی باشد به آن ژنژیویت (Gingivits) می گویند اگر این التهاب باعث تخریب استخوان ها شود به آن پیوره یا پیرادندان آماس (Periodontitis) گفته می شود.

بیماری های لثه باعث التهاب و گاهی اوقات از دست دادن دندان های فرد می شود بیماری های لثه جنبه ی ارثی و محیطی دارند که جنبه های ارثی معمولا قابل کنترل  نیستند ولی با رعایت جنبه های محیطی می توان آن ها را کاهش داد.  دندانپزشکی بهبد یکی از کلینیک دندانپزشکی در کرج میباشد که دارای تجهیزات پیشرفته و به روزی است .برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های ۰۲۶۳۲۲۱۹۰۵۲ تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید .

از کجا بفهمیم بیماری لثه داریم ؟

ویژگی های لثه ی سالم

• لثه ی سالم بین دندان ها را پر می کند و نمای کنگره ای دارد
  • رنگ لثه صورتی کمرنگ است
  • سطح آن مانند پوست پرتغال است
  • شیار باریکی با عمق ۳ میلیمتر دارد
  • قوام لثه سفت است
  • هرگونه تغییر در این شاخصه ها  نشان دهنده ی این است که لثه ی ما سالم نیست

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم ؟

• وقتی لثه ها دچار التهاب شده و قرمز و پرخون هستند
  • لثه ها در هنگام مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان دچار خونریزی می شوند
  • بافت لثه با کنار رفتن از روی دندان تحلیل رفته و ایجاد فضای خالی می کند
  • هنگام روی هم قرار گرفتن دندان ها موقع  جویدن تغییر موقعیت احساس می شود
  • بوی بد دهان و یا احساس مزه ی بد به طور دائم وجود دارد.