۰۳ تیر

پیشگیری از بوی بد دهان

بوی بد دهان می تواند بسیاری از تعاملات اجتماعی ما را زیر سوال ببرد صرف نظر از اینکه در چه موقعیتی هستیم وجود داشتن این عارضه می تواند ارکان یک ارتباط را به طور کامل منهدم کند.

موضوعی که می خواهیم در این مطلب در مورد آن صحبت کنیم بوی بد دهان است و بهتر است که با بوی بد تنفس نام برده شود چون ۸۵ درصد علت های بوی بد تنفس از راه حفره دهان اتفاق می افتد که به صورت بوی بد دهان مرسوم است.

پیشگیری از بوی بد دهان

عواملی که در بوی بد دهان تاثیر گذار است

• یک سری از عوامل هستند که زود گذر هستند و به صورت موقتی در اثر خوردن برخی از مواد غذایی مانند سیر و پیاز اتفاق می افتد و برطرف می شوند.
  • افرادی که صبح از خواب بیدار می شوند در اثر تخمیر، دهان آنها بوی بد می دهد و بعد از خوردن صبحانه این بو رفع می شود.

اما موردی که مد نظر است و باید درمان انجام شود بوی بد دهان مربوط به حفره دهان است که در ابتدا بایستی بیمار از  لحاظ مشکلات زیر بررسی شود:

• التهاب لثه ای
  • پوسیدگی دندان ها
  • پرکردگی های نامناسب تعویض شوند چون باعث گیرکردن مواد غذایی و به طبع آن بوی بد دهان را خواهیم داشت.
  • یکی از مهم ترین عناصر در دهان افراد زبان است که بیماران به آن اهمیت نمی دهند. حتما بایستی بهداشت زبان نیز رعایت شود و علاوه بر اینکه به دندان هایمان مسواک می زنیم روی زبان هم مسواک بزنیم چون زمانی که زبان را تمیز می کنیم  حالت تهوع به ما دست می دهد و باید به این قضیه عادت کنیم چون زبان باردار بسیار شایع است افرادی که التهابات لثه ای دارند به طبع آن ۶ برابر زبان باردار دارند که این پرزهای زبان باعث گیر کردن مواد غذایی و در نهایت بوی بد دهان می شوند.
  • افرادی که تازه دندان خود را کشیده اند و در آن محل لخته خونی تشکیل شده است که باعث بوی بد در دهان می شود.

۱۵ درصد عواملی که وجود دارد مربوط به خارج دهان هستند که اینها بسیار نادر می باشند اما در مرحله اول باید از قسمت دهان و دندان مطمئن شویم.

• یک سری از عوامل پاتولوژیک هستند که در اثر التهابات لثه ای در دهان، التهابات لثه ای به دلیل بیماری هرپس و نکروز دهنده ایجاد می شوند که حتما باید درمان شوند. درمان این موارد ابتدا جرم گیری و شاید به دنبال آن جراحی های وسیع نیز نیاز باشد.
  • از عوامل خارج دهانی ابتدا به قسمت های حلق، حنجره و قسمت های مری می پردازیم که می توانند التهابات حلق، مری، حنجره یا لوزه ها و سیسنوس ها را به هماه داشته باشد.

بیماری های سیستمیک

• افرادی که از بیماری دیابت رنج می برند به خصوص در افرادی که دیابت کنترل نشده و وابسته به انسولین دارند تجمع کتون ها را خواهیم داشت که به دنبال آن بوی سیب فاسد از دهان این بیماران ساتع می شود.

جهت درمان بوی بد دهان اولین مراجعه باید به کدام متخصص باشد؟

ابتدا باید به متخصصین دندان و لثه مراجعه کنیم چون ۸۵ درصد عوامل مربوط به داخل دهان و بیماری های لثه است ابتدا باید بیمار از نظر التهابات لثه ای و دهان و دندان توسط پزشک متخصص مورد معاینه قرار گیرد.

دندانپزشکی بهبد کلینیک دندانپزشکی در کرج می باشد که دارای تجهیزات پیشرفته و به روزی است و به درمان انواع بیماری های دهان و دندان می پردازد. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های ۰۲۶۳۲۲۱۹۰۵۲ تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید .

درمان بوی بد دهان

درمان بوی بد دهان به صورت مکانیکی و شیمیایی است.

مکانیکی

از روش های معمول مانند مسواک و نخ دندان و یک سری از وسایل کمک بهداشتی استفاده می شود. امروزه ایمپلنت بسیار شایع است و درطبیعت آن گیر غذایی بسیار اتفاق می افتد و حتما باید از مسواک های بین دندانی استفاده شود.

شیمیایی

تجویز دهان شویه ها ی روتین که بیمار نباید بیش از یک هفته استفاده کند چون باعث رنگ پذیری مخاط می شود.

سایر مقالات بهترین کلینیک دندان در کرج :

باید ها و نباید های دندانپزشکی

فلوراید تراپی در کودکان